The Ark seglar iväg.

Det var typ den varmaste sommaren på länge å fast klockan var midnatt var kläderna på min kropp desamma som senaste dagarna; uppkavlade jeans å nåt linne, med höga å väldigt grova kängor på fötterna.  
Sådär stod jag, med någon annans hand i min, å tittade upp i junihimlen mitt bland tusentals andra människor när The Ark gjorde sin spelning på Hultsfredsfestivalen för sex år sen.

Festivalen var för mig en skrattfest från början till slut, mest på grund av på tok för lite sömn å en aning för mycket alkohol, samt de berusande ögonblick av lycka då jag var alldeles yr efter ett tokhångel insvept i en sovsäck mitt på en lerig äng, eller av att stå precis jämte Winnerbäck i artistmatsalen strax efter hans spelning. Jag får fortfarande gåshud av minnet.

Då var det slutsålt och publikrekord i Hultsfred, några år senare gick festivalen i konkurs, och även om den kommer tillbaka tror jag inte att den nånsin kan bli lika stor igen. Allt har sin tid.
Snart försvinner The Ark också. Kanske är det klokt av dem att sluta på topp istället för att riskera att bli utslagna å bortglömda. Som om Hultsfredsfestivalen skulle varit den sista just den där sommaren 2005. När The Hellacopters, Marilyn Manson, Flogging Molly, Turbonegro, System of a Dawn, Snoop Dogg, Håkan Hellström, Timbuktu, Winnerbäck, Slipknot å alla de andra avlöste varandra på scenerna i en kavalkad av musikhistoria å jag va stolt över att det där bandet som klev på i vita kläder klockan tolv på natten var från min stad.
Jag har egentligen aldrig varit nåt superfan av The Ark, men såklart alltid gillat dem precis som alla gör, å visst är det sorgligt att nåt av det största som Rondellstaden har fött ska delas å försvinna.
Å andra sidan vet vi ju sen gammalt att en världskänd historia om en ark inte kan skrivas klart förrän den har seglat iväg.

Nästa vecka gör de två Rondellstadsspelningar och jag önskar att jag hade varit lite snabbare i mitt tänk att köpa biljett. Nu får jag istället sätta mitt hopp till att de har några minuter över för att hälsa på i studion.


It Takes a Fool to Remain Sane.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0