Dream away.

"The best reason for having dreams is that in dreams no reasons are necessary."

Jag drömmer väldigt mycket.
Kanske är det för att jag sover lätt. Kanske för att min hjärna har för mycke att bearbeta å inte hinner det under min vakna tid.
Vad vet jag.
Hur som helst tycker jag att det är intressant. Vilket jag såklart inte är ensam om.
Wikipedia förklarar:

Sigmund Freud gjorde omfattande drömforskning och menar att drömmar är resultatet av inre konflikter mellan omedvetna lustar (främst sexuella) och spärrarna mot att utföra dessa önskningar. Dessa konflikter uttrycker sig i drömmarna som dold symbolik. 

Hall, E.T. (1966) anser också att drömmarna är symboliska men att de uttrycker vad drömmaren tänker och att meningen således inte är dold. Varför skulle personen dölja sina sexuella lustar i sömnen?

Hobson J.A. (1988) har studerat aktiviteten i neuroner i det visuella systemet som förekommer när man sover. Denna aktivitet, menar Hobson, producerar både ögonrörelser (REM-sömn står för just Rapid Eye Movement-sömn) och fragmentala inre bilder. Drömmarna är resultatet av att hjärnan försöker binda ihop dessa fragmentala bilder och helt enkelt bli klok på dem genom att skapa små historier.

En annan teori är att drömmar fungerar ungefär som "träning" för riktiga situationer. Samma som att i flygolyckor brukar den största delen av de överlevande ha läst broschyrerna om hur man ska uppträda i en flygplansolycka, vill hjärnan förbereda kroppen inför kommande händelser; som hjärnan anser vara troliga.

Oavsett vem som har rätt, kanske är det alla på olika sätt, så är det intressant.
Å än mer så när jag summerar senaste veckans drömmar.
Jag har, i prinicip varje natt, drömt om en speciell person.
Ganska oväntat faktiskt.
Men jag antar att han gjorde mer intryck än jag fattade då.
Vet dock inte vilken tolkning som är den rätta i fallet.
Hoppas mest att det inte är en förberedelse för krasch.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0