Rädda mig. Rätta mig. Räddta mig.

Jag gillar språket.
Ord med olika mening.
Är lite av en språkpolis ibland.
Typ blir galen på särskrivningar.
Helt ärligt. Hur svårt ska det va att INTE sätta mellanrum mellan två ord.

Är däremot sådär bra på grammatiska termer.
Sån kunskap höll ungefär till svenskaprovet va avklarat.
Sen lämnades plats för ny info.
Ointressant helt enkelt.
Så när man börjar fundera på vissa språksaker kan man lätt bli lite galen.
Som me adjektiv framför obestämd form.
(adjektiven sen oss lär hurudana tingen är..)
Tex barn. Obestämd form. Ett barn, flera barn.
Ordet är alltså likadant oavsett om det är en eller flera.
Men om man har skrämt barnet, vad är det då?
Rädd?
Ett rädd barn? Nej.
En rädd barn? Nej.
Ett rätt barn? Nej.
Aahh, jag avskyr när logiken felar.
Om man ska göra nåt så bestående som ett språk kan man väl åtminstone se till att det görs ordentligt?
Så man slipper onödiga frågor.

Vem besämde att just barn skulle va obestämda när vuxna är bestämda?
Hmm, det hör man ju nästan förresten. Dumt exempel.
Men skillnaden på rådjur å älg då.
Eller bord å stol. 

Tänd ett ljus. Tänd flera ljus.
Tänd hur du vill, bara du låter det brinna.
Å skräm det för allt i världen inte.
Ett rädd ljus?
En rädd ljus?
Ett rätt ljus...

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0