Som en ängel. Eller åtminstone en Angelica.

Idag har jag namnsdag och med risk för att plötsligt bli nån slags utbildnigsforum vill jag bara vara säker på att ni får rätt info. Angelica kommer från latinets den änglalika och betyder precis just det.
Om mina föräldrar hade den vetskapen när de döpte mig, och då hoppades att namnet skulle göra människan, eller om det bara var en slump vet jag inte, men jag väljer att tro att de lyckades oavsett. Den änglalika, lik-en-ängel, är ju ett ganska vitt begrepp egentligen, jag menar det finns ju varianter både med och utan gloria. Ljuvliga änglar, fallna änglar, svarta änglar, änglar med rosiga kinder å änglar med glorian på sned.
Man kan väl säga att det finns vissa tillfällen jag är mer änglalik än andra, och vissa tillfällen jag vill vara mer änglalik än vad jag förmodligen nånsin kommer framstå som. Som när jag sover tillexempel, då jag gärna vill tro att jag är alldeles bedårande där jag ligger med ett långt hår svallande över kudden och sådär osminkat vacker å ljudlös som man bara kan vara på film. Verkligheten är snarare att det där håret mest är ett rufs runt hela huvudet, att jag har dregel i mungipan och att jag faktiskt låter mer än ingenting. Hur jag vet det?
Mannen: Du är så vacker när du sover. Som en prinsessa.
Jag: Vaddå, brukar du ligga och titta på mig när jag sover?
Mannen: Jag vaknade, å då var jag bara tvungen att titta lite på dig. Bara lite alltså, inte en kvart eller så.
Jag: (misstänksamt) Hmm.. varför vaknade du då? Väckte jag dig? Snarkade jag?!
Mannen: Nejdå.. Inte snarkade.. Du, hmm.. snusade lite bara.. Precis jämte mitt öra.
Jag: Du måste ju väcka mig, eller åtminstone putta mig till sidoläge, när jag snarkar!
Mannen: Men du snarkade inte. Du snusade... Å du är vacker även då!
Jag: Ok, tack då.. (mumlande, efter en titt i spegeln) Jag antar att det inte är Törnrosa som är referensen..

Den enda rimliga förklaringen till ovanstående konversation, som jag ser det, är att det är mörkt mitt i natten, och därför misstänker jag att mannen har ungefär samma änglalika bild av mig när jag sover som jag själv har.
Angelica, per definition, helt enkelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0