Dag 19. Detta ångrar jag.

"Jag ångrar hellre nåt jag gjort än nåt jag aldrig gjorde" är ett av mina motton.
Det kan leda till att man ibland kanske gör saker som man inte borde. Som med eftertanke var mindre lyckat eller rent av jävligt korkat. Jag är ingen ängel.
Men samtidigt, så länge man åtminstone lärt sig något av det så har det ju haft nån mening ändå. Oavsett om det är saker jag inte borde gjort, har det åtminstone gjort mig till jag. 
Därför tycker jag, me viss motsägelse, att det är fel att egentligen säga att man ångrar nåt alls. Man kan önska att det va annorlunda, gjort eller ogjort, men inte ångra.
För mig är ångra nåt man kan ändra på, vilket sällan funkar. Livet är ju inte som en dator, me blå pil bakåt.

Men såklart finns det saker jag önskar va ogjorda. Sånt som sårat andra människor framförallt. 
När andra får ta konsekvenser av det vi själva gör är det sämsta.
Tyvärr fattar man inte alltid det förrän efteråt. 
Kasta första stenen, den som är helt utan skuld.

Jag vågar dock påstå att jag blir lite klokare me åren.
Mer koll på vad jag förmodligen inte bör göra för att minimera ångerkänslan.
Dock är jag världens sämsta på att säga nej, vilket lätt leder till att jag egentligen gör mer än jag orkar.
Då är det inte så mycket det jag gör, som att jag gör, som är galet. När man väl står me näsan i väggen inser man ju att hälften kanske inte borde gjorts.
Därför har jag, senast idag, sagt nej till två olika roligheter i helgen.
Istället ska jag sitta hemma i min soffa me ett glas rött i handen å inte ångra mig alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0