Livsviktigt - Listviktigt.

"You know why I like to keep these notepads around? Because I like to keep lists."

Listor. Detta måste i en kontrollmänniskas liv.
Många gånger är nog själva skrivandet, ordnandet, sorterandet viktigare än vad som står. Känslan av kontroll nödvändig.
Jag skriver listor. Har alltid gjort, nu mer än nånsin, eftersom mitt huvud alltid har en hotande översvämningsrisk å hela jag lever me en konstant känsla av att något är glömt.
I mitt heltidsjobb listas kunder som ska kontaktas, pengar som ska in, budgetsiffror som ska följas.
I mitt deltidsjobb listas människor som ska intervjuas, tider som ska bokas och artister som kommer till stan.
På fritiden visar listor vad jag ska göra, köpa, träna, fira, äta. 
Vissa av dem är verkligen skrivna snyggt å prydligt i ordning, men jag tänker att listor lika väl kan va en massa små postit-lappar som samlats i lagom kaos på mitt skrivbord.

Ibland görs listor som inte har me något av ovanstående att göra. Mer bara för att påminna om livet kanske.
Som en bäst-just-nu-lista. Eller saker-jag-hatar-lista. Den första ganska givet härligare än den andra. Då handlar det mer om att få ur sig nåt för att slippa gå å fundera eller så.
Snabbt föränderliga listor som inte är mer - men ändå precis så - komplicerade som jag själv är.
Mer liv än lista alltså.

Så helt utan inbördes ordning, precis som i proffsiga program där folk röstas ut,
I give you Bäst-just-nu-listan:
- Vårluft. Med det där självklara, fast aldrig helt givna, löftet om tillhörande känslor.
- Bokad resa till Barcelona i april. Som jag för övrigt inte betalar ett öre för själv. 
- En vän me en fin plan som jag håller tummarna för. Hon förtjänar allt.
- Cougar Town på tv ikväll. (hur skulle det inte va me på listan?)
- Hur jag längtar efter varje träningstillfälle. Måtte det va en längtan som håller.
- En liten tro på att kärlek i sin renaste form kanske finns ändå.
- Nya blommor i mitt hem.


“Organizing is what you do before you do something, so that when you do it, it is not all mixed up.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0