Som ett ägg.

Ägget - möjligen en av de bästa barnböcker som finns. Med mer klokheter än ett barn kan förstå, å kanske är det inte ens alla vuxna som reflekterar vad de läser vid kvällens nattsaga.

"Och det, som skulle bli något, låg där å tänkte på vad det skulle bli när det blev stort - om det blev stort. Stort ville det bli. Alla vill bli något stort - i varje fall något större."

Ja, alla vill bli något stort, på olika sätt å i olika kläder. Man kämpar för att bli något, att vara något, eller kanske bara att verka vara något.

"Nej, tänkte ägget, det blir långtråkigt att bara ligga där. Jag ska tänka på vad jag vill istället. Inte på vad jag ska bli. ..om jag vill så måste jag. Man liksom måste göra det man vill - om man kan. "



"Ingen kan bli någonting, utan att vilja bli någonting. Så här är det: Först vill man bli någonting. Sen tror man att man är det som man ville bli. Till slut så blir man kanske det som man trodde att man var."

Kanske är det så enkelt ändå, att om man bara tror tillräckligt mycket på att man kan bli det man vill, så kan man bli allt man vill.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0